hemmagjord studio i dåligt ljus utan blixt

Hur jag fotade de här bilderna.
Bakgrund - Ett svart överkast som jag har tejpat fast över min garderob. Man får ta vad man har! ^^ En vit bakgrund, såsom ett vitt överkast eller ett lakan, skrynklar lätt och det blir inte en riktig vit färg. Därför kör jag nästan bara på svart, för att då får man till en riktig svart bakgrund. Funderar på att köpa en riktig vit bakgrund från scandinavianphoto.

Taklampa - Sprider ett lätt och mjukt ljus över hela rummet, så det inte bara komer ljus i ansiktet, även om det är där det ska vara mest ljus.

Stativ - Som jag sätter kameran på när jag tar korten. Sen har jag en fjärrkontroll och tar bilderna med.

Lampa & reflexskärm silver - Lampan lyser på reflexskärmen som speglar ljuset på bakgrunden, där jag står. Det blir ett silvrigt/vitt ljus då istället för gult om lampan hade lyst direkt på mig. Reflexskärmen hänger på mitt gamla stativ och stolen stödjer upp den.

För att få till det rätta ljuset måste jag också ha rätt hög ISO, stor bländare och rätt kort slutartid eftersom det är så mörkt. Jag hade mitt Canon EF 50/1,8 II objektiv och körde på de här inställnigarna:
ISO: 800
Bländare: 1,8
Slutartid: 1/50

Vart allt är köpt hittar ni här.

Undrar ni något mer får ni fråga! :D

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Superfin blogg!

2012-01-31 @ 18:14:24
URL: http://vickivicki.blogg.se/
Postat av: A N G E L I J N A

hur mår du idag då?:)

2012-01-31 @ 20:08:02
URL: http://angelijnas.blogg.se/
Postat av: Tilda :)

Hej hej :)

Jag undrar bara vart du köpte själva kameran, Canon 600d?

kram ;)

2012-01-31 @ 21:08:20
Postat av: Sara

Har exakt samma kamera som dig och kalla mig dum men jag hittar inte vart man ställer in slutartiden! I viken meny finns den eller finns det en knapp på kameran?

2012-02-01 @ 11:41:48
URL: http://cornwall.blogg.se/
Postat av: Ellinore

Fin blogg :)

Allt bra med dig?

2012-02-01 @ 20:17:18
URL: http://ellinorelundin.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej, du jag undrar om ditt stativ som du har funkar till Nikon kameror också?

Tacksam för svar. Kram! :)

2012-02-05 @ 12:17:55
Postat av: Natalie

Halloj! Jag tänkte fråga en sak, om man köper den där vita bakrunden från scandinavianphoto.se hur sätter man upp den på väggen då? Följer det med någon stativ av något slag eller något annat som man kan ställa den på? Tack i förhand! Ha en bra måndagskväll! Kram

2012-12-10 @ 20:48:08
URL: http://nataliiess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0