Svar på frågestunden del 1

Om du fick vara en kändis för en dag , vem skulle velat va?
Öhm.. det var en svår fråga. 
 
Jeans / Mjukis?
Jeans självklart! Mjukisbyxor är något av det värsta jag vet. 
 
Favorit Färg/Färger?
Rosa! Urläcker färg.
 
Den finaste Färgen på Nagellack?
Jag har alltid varit ett fan av fransk manikyr, men för tillfället är det silver.
 
 Favorit Kamera märke?
Canon, utan tvekan.
 
Om du fick 1 miljon vad skulle du göra? 
Köpa Canon EOS 5D, alla andra objektiv och kameraprylar jag bara drömmer om. Sen skulle jag nog resa och köpa en hel del kläder och skor! :D
 
Vad har du för inställningar för att få så otroligt ljusa bilder med din kamera? Mina är jättemörka och det går inte att ändra. Eller så gör jag fel... Jag har en likadan kamera som du. Jag menar vad du har för inställningar "exakt"? ;)
Den frågan får jag ofta. Och "hemligheten" är mitt ljusstarka objektiv. Jag har ett Canon 50mm F1,8. Det kostar runt tusenlappen och passar de flesta Canon kamerorna. Den låga bländaren (1,8) gör att bilderna blir väldigt ljusa, vilket jag tycker är så snyggt! Man får också ett stort skärpedjup, vilket betyder att man får en suddig bakgrund. Jag köpte objektivet här. Sen brukar jag också nästan alltid höja exponerigen (ljuset) lite extra i www.picmonkey.com :)
 
Hur får du dina "fotojobb"?
Festivaljobbet blev jag tillfrågad om, men jag antar att det är för att jag ser till att synas och folk får veta vem jag är. Jag har fixat ett fotojobb på pappas jobb också som jag frågade om själv med hjälp av pappa. Och de andra jobben har jag fixat på egen hand, sen får man också utnyttja sina kontakter. Även om det inte verkar så så kan föräldrar, släkt och vänner vara utmärkta kontakter. Man måste bara våga fråga!
 
Hur gör man då man bråkar med sin kille och man vill gå tillbaka till det vanliga?
Det har jag väl ingen större erfarenhet av eftersom jag och Jakob aldrig riktigt bråkat. Men jag antar att man får försöka prata om det, och reda ut varför man bråkade. Sen försöka undvika att det händer igen.
 
Raderar du dina gamla bilder på datorn? Tänkte att det måste ta en massa plats med alla bilder du tar.
Nej det gör jag inte. Jo det kan man säga! Vet ärligt talat inte vad jag ska göra med alla bilder jag har på datorn. 
 
Vad fick dig att börja fota?
Det är svårt att säga. Sen jag var liten har jag älskat att ta kort. Jag sprang runt med mobilkameran och tog kort på allt. Sen köpte jag en kompaktkamera, och tyckte jag var hur grym som helst. Sen skaffade jag min första systemkamera och för ett år sen köpte jag den systemkamera jag har idag. Fotografering är det bästa som finns!
 
Hur träffades du och Jakob? Eller hur kom det sig att ni ens blev tillsammans?
 Jag har vetat vem Jakob är i runt 2 år (och han har vetat vem jag är). Han går på gymnasium i Töreboda, där jag bor. Men vi har aldrig pratat. Så skrev han hej till mig en dag på facebook. Vi började prata en hel del och sen frågade han mig en dag om jag ville komma över och kolla på film. Vi träffades och det klickade i princip direkt, och på den vägen är det :D
 
Vad är det finaste Jakob någonsin har sagt till dig?
Åh vilken svår fråga! Jakob har sagt många fina saker till mig. Men det måste nog vara någon av dom gångerna han bara helt sådär har börjat prata om hur mycket han verkligen tycker om mig, och varför. Då blir man glad kan jag säga. 
 
Brukar du sortera dina bilder i mappar och sånt på datorn?
Ja det brukar jag. Några exempel på olika mappar jag har på datorn med massa bilder i är: naturbilder, porträtt, vänner, pojkvännen, med familjen och vardagsbilder.
 
Favorit godis?
Ahlgrens Bilar tror jag, hur gott som helst.
 
Favorit dricka?
Energidryck eller Fanta!
 
Favorit film?
Mirrors och The Notebook (haha rolig kombination jag vet). 
 
Favorit bok?
Jag läser nästan aldrig böcker, men det måste vara Elsas Mode serien!
 
Gillar du Jedward?
Inte så jättemycket, men jag har inget emot dom heller.
 
Favoritsmiley?
D-smileysen såklart! Alltså den:D. Jag är superfjollig när det kommer till smileysar, men det är viktigt för mig ;) Den värsta som finns är ju p-smileysen.
 
Gör/säljer du aldrig bloggdesigner till folk? :) Kan du göra header eller ge tips på hemsida eller personer som gör gratis header?
Nej jag gör jag varken designer eller headers åt andra, tyvärr. Det är så många som frågar så jag skulle omöjligt hinna hjälpa alla, och att ta betalt har jag inte funderat så mycket på. Jag kan inte ge nått bra tips på personer som gör gratis hemsidor eller headers heller, eftersom jag alltid gör mina egna.
 
Kan inte du visa hur du tar dina bilder? Och vad du hade för inställningar på bilder, och hur gör du för att få sånna bilder som du får? Har du något bra knep att ge? Och redigerar du dina bilder så att dom blir så, eller knäpper du dom och blir så? Kan du inte göra en video hur det ser ut när du fotar och efter? Har du någon blixt? Reflexskärm eller något?
Det är svårt att visa "hur jag tar mina bilder" eftersom jag gör olika hela tiden beroende på vad motivet är. Men jag använder mitt ljusstarka favoritobjektiv så ofta det går (Canon 50mm F1,8). Eftersom jag älskar ljusa bilder med suddig bakgrund! Jag har alltid låg bländare när jag fotar, runt 1,8-2,2. Och använder jag något av de andra objektivet har jag så låg bländare som går. Jag har iprincip alltid ISOn på 100, och sen stället jag in slutartiden beroende på det ljus jag befinner mig i. Vill du lära dig mer om kamerans inställningar kan du kolla här
Jag redigerar inte mina bilder så mycket, mest ljuset och lägger på någon effekt. Videor är inte riktigt min grej ^^
Jag har en extern blixt och en reflexskärm, kolla min kamerautrustning här
 
Hur får du/man att ögona att bli jätte skarpa? :) 
Gå in på www.picmonkey.com och ladda upp en bild. Gå in på "Touch up" kategorin, bläddra ner och välj "Eye brighten". Sen kan du göra ögonen riktigt glansiga och skarpa! :) 
 
När du tar dina porträtt bilder, vilket objektiv har du då? och vilken inställning?
Jag har oftast mitt Canon 50mm F1,8. Jag har bländaren på 1,8 - 2,2 och ställer in slutartiden beroende på ljuset.
 
Tar du alla dina bilder själv? Även på dig?
Ja det gör jag.
 
Vart skaffade du allt ditt material? "outoknap",bakrunds..osv
På netonnet och scandinavianphoto.
 
Tar du bilder varje dag?
Ja iprincip.
 
Är du intresserad av musik? Sjunger du?
Lite, jag är inte speciellt duktig men det är roligt!
 
Tränar du något? Hur gör du för att hålla dig i form?
Jag försöker springa ungefär en gång i veckan, och så tar jag prommenader och tränar lite hemma ibland.
 
Hur många unika läsare har du per dag? 
Mellan 150-200.
 
Är bloggningen en del av dig?
Ja det skulle jag väl säga att det är :)
 
Är du höjdrädd?
Inte speciellt, men klart det pirrar lite i magen på höga höjder :) 
 
Bryr du dig mycket om hur du ser ut?
Lagom mycket skulle jag väl säga. 
 
En helt vanlig dag, hur gör du dig iordning?
Jag duschar, låter håret självtorka (det går rätt fort). Sen använder jag mascara och fyller i ögonbrynen - klart! :) 
 
Kan du svara på frågorna i en videoblogg? Det var så längesedan nu la upp någon hehe. :3
Jag tänkte det först, men sen var det några som inte kunde se videoklippet jag la upp tidigare. Och svaren måste ju vara tillgängliga för alla så det fick bli såhär. Men jag kan göra en videoblogg snart :D
 
Hur tänker du när du ska fotografera något? Alltså, när de gäller ljus & vinklar.
Det beror helt på om det är innomhus eller utomhus, och vad jag ska fotografera. Men ett bra ljus är ett måste för mig, och att testa olika vinklar är också något jag älskar!
 
Har du alltid med dig kameran?
Ja för det mesta.
 
Vad tycker du är roligast att fotografera ? (:
Porträtt :)
 
Idol?
Tror inte jag har någon :)
 
 Och om du fick ta med dig 3 saker till en ö och tre personer, vad hade det varit?
Kameran, mobilen och lipsyl! En familjemedlem, en vän och jakob! :) 
 
Om du fick välja en superkraft, vilken och varför?
Flyga! Det skulle ju vara så ballt.
 
Har du något bra tips på kamerainställningar om man ska fota på en konsert? Blir det annorlunda inställningar beroende på om det är dag eller kväll, ljust/mörkt? :)
Ett objektiv med lång brännvidd hade ju passat fint, så att du kan zooma långt om du står lite längre bak. En låg bländare är också rikrigt snyggt, och lite snabbre slutartid. För personligen tycker jag det är snyggare när artisten är lite mörkare på konserter, då syns allt snyggt ljus och sånt också som är på scenen. Självklart blir det annorlunda inställningar om det är mörkt, då kanske du måste höja ISO:n lite tillexempel. 
 
Kan du visa hur du redigerar en vanlig bild i picmonkey?
Först brukar jag alltid göra bilden lite ljusare, sen tänker jag ut hur just den här bilden ska se ut. Ska den vara svartvit? Ha starka färger? Ha en nyans av lila eller blått i sig? Vara lite mystisk med mörka hörn? Ah du fattar grejen. Sen testar jag lite olika effekter tills jag blir nöjd, jag använder tillexempel curves en hel del. Sen kan man använda en hel del effekter och sånt till annat än vad dom är till för exempel, man får testa sig fram och vara kreativ!
 
Ska du på Justin Biebers konsert?
Nej det ska jag inte.
 
Hur lärde du dig allting inom fotografering?
Jag har lärt mig allt själv, genom att testa mig fram och googla.
 
Om du inte blir fotograf vad vill du bli när du blir stor annars?
Jag vet faktiskt inte, det får framtiden avgöra isf!
 
Vad får du din kläd insperation ifrån? :)
Jag läser många tidningar, tillexempel SOLO och ELLE. Sen kollar jag lite olika modebloggar och blir inspererad. Sen har jag en egen stil som jag vet hur jag vill ha den. Så jag blandar nytt mode med min egen stil, jag köper helt enkelt det jag tycker är snyggt :D
 
 
 
Det blev väldigt många frågor så resten av svaren kommer senare i en del 2! :)

Kommentarer
Postat av: SiRi

Ett tips till var du ska göra av dina bilder är att köpa en extern hårddisk och ladda över dem på :)

2012-07-16 @ 00:20:27
URL: http://picsbysiri.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0