Slutartid, bländare & ISO

Jag får ofta frågor om jag kan ge lite fototips, eller om jag fotar manuellt, och hur jag får tex. så suddig bakgrund. Jag fotar alltid på manuellt läge i kameran, då får jag allt som jag vill ha det. Men det är inte hur enkelt som helst i början, det tar ett tag att lära sig. Så jag tänkte förklara grunderna för att fota i manuellt läge för er: alltså om slutartid, bländare och ISO :D Dock kan jag inte berätta hur ni ändrar det, eftersom det är olika för alla kameror. Det får ni kolla i manualen om ni inte vet :)


Slutartid
Slutartid är (ganska logiskt) tiden som slutaren på kameran är öppen. När du klickar av för att ta ett kort öppnas en lucka i objektivet, så att ljus släpps in, och sen stängs den igen. Tiden där emellan kallas slutartid, och hur lång slutartiden är avgör hur mycket ljus som kommer in. En kort slutartid gör att rörelsen i bilden ser ut att frysas. När jag tog bilderna här under blåste det väldigt mycket, men det syns inte på bilden till vänster, eftersom jag hade just en väldigt kort slutartid. Kameran registrerade bara rörelsen under en väldigt kort stund.
En lång slutartid fångar mer av rörelsen, så att mer av händelsen fastnar på bild.
Ju kortare slutartid du har, desto mörkare blir också bilden. Och desto längre slutartid du har, desto ljusare blir bilden.
En kort slutartid passar bäst för det mesta. Den får du anpassa beroende på ljuset där du befinner dig. Ju ljusare det är, desto kortare slutartid får du ha. Om du ska ta på något som rör sig fort men du vill ändå få rörelsen i fokus, då ska du ha en kort slutartid.
Om det är mörkt ute passar det bra med en lång slutartid. Då kommer mer ljus in. Men nackdelen är att det är väldigt svårt att hålla still kameran när du har en lång slutartid, då är det bra med ett stativ. När slutaren är öppen länge kommer det in mycket ljus och bilden blir inte helt svart även om det typ är kolsvart ute. En lång slutartid är också snyggt om du tar kort på tillexempel ett vattenfall. Då kommer mer av rörelsen med och det ser mjukare ut.
Bilden till vänster har en kort slutartid, och bilden till höger har en lång slutartid.




Bländare
Om du vill ha "suddig bakgrund" är det bländaren du ska ändra. Det så kallade skärpedjupet. Bländaren anges med bakstaven F. Om du har ett lågt bländartal blir bakgrunden väldigt suddig, och om du har ett högt bländartal blir bakgrunden klarare, och man ser mer av den. Om du har ett lågt bländartal blir också bilden mycket ljusare, och ett högt bländartal gör bilden mörkare. Så om man ska ha högt bländartal, behöver slutartiden vara längre så att bilden inte blir för mörk och tvärtom.
Lågt bländartal kan vara bra om det till exempel är något i bakgrunden du inte vill ha med, om det är mörkt ute eller om du vill fokusera på en sak i bilden. Ett högt bländartal kan vara bra om du ska ta kort på någon vid till exempel en sevärdighet. Då vill du att både personen och sevärdigheten ska vara i fokus, båda ska synas tydligt. Eller om du helt enkelt vill ha fokus på allt i bilden.
Men man måste inte ha antingen jättesuddig bakgrund eller jättesynlig, man kan ha något mitt imellan också.
Personligen finns det inget jag älskar mer än en ljus bild med fokus på en sak och "suddig" bakgrund. Jag tycker det är ursnyggt. Det är ju en smaksak, men om du håller med mig är det ett lågt bländartal du ska hålla dig till! :D


ISO
Har du inget stativ och ska fota i dåligt ljus kan man höja ISOn för att få bilden ljusare. Det låter ju hur bra som helst, men grejen är att ju högre ISO du har, desto brusigare blir bilden. Så jag brukar försöka undvika att höja ISOn, men ibland måste man. Jag brukar kunna höja till 800 utan att bruset blir för störande.
Ett tips är att alltid kolla innan man fotar så att ISOn är på 100 (om man nu inte ska ha högre), annars kan man komma hem med jättebrusiga bilder och det är inte så roligt ;)
På de två översta bilderna har jag ett lågt och ett högt ISO tal, ni ser att den högra är betydligt brusigare. På de två understa bilderna har jag samma bländare och slutartid, det enda jag ändrat är ISOn. Så där ser ni hur ljuset ändras :)


Alltså:
Som ni kanske förstått nu hänger slutartiden, bländaren och ISOn ihop. Jag brukar som sagt alltid ha ISOn på 100 (om det inte är väldigt mörkt) och ändra slutartiden och bländaren. Som jag också sa så älskar jag lågt bländartal och fotar nästan alltid på en bländare mellan 1,8 - 2,2. Då kan jag fokusera på en sak och få en ursnygg suddig bakgrund och dessutom blir bilden väldigt ljus och fin. Sen anpassar jag slutartiden till det ljus jag befinner mig i, för att få den bästa kombinationen :D

Nu är det bara att ni testar er fram. Hoppas ni förstod, är det något får ni fråga! :D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så jättemycket för de här tipsen , jag har aldrig riktigt förstått detta men nu gör jag ,tacktack :)

2012-06-02 @ 14:15:49
Postat av: Anonym

min bländare kan bara åka ner till 3,5. Hur kan din ha 1,8 och sånt. Och jag har en canon eos 600d !

2012-06-02 @ 15:34:22
URL: http://nailealiti.blogg.se/
Postat av: F E L I I C I A L I N N E A

Det där var grymt bra förklarat! Har aldrig fattat det där, men nu gör jag det! Du borde göra flera sånna här tips, GRYYMT bra! :D

2012-06-02 @ 16:55:40
URL: http://feliicialinnea.blogg.se/
Postat av: Emma

Vill införskaffa mig ett bra objektiv som passar till en Sony kamera med lågt bländartal. För när jag tar med mitt standardobjektiv så går det bara mer till 4, sen så blir bilderna lite orangefärgade typ , men bara ibland... Men iaf, har du något förslag på hurdant objektiv jag borde leta efter ? Tack på förhand ! (a)

2012-06-02 @ 19:30:37
URL: http://sweediepiie.blogg.se/
Postat av: Tiffany

Jag har alltid tyckt att det här har varit krångligt men så hittade jag din blogg, väldigt bra förklarat! Lärde mig jättemycket bara nu, tack! :D

2013-01-20 @ 14:05:36
URL: http://crazydollz.blogg.se
Postat av: Johanna

Hej!
Jag har ett jätte problem , jag har en canon eos 600D som du, men jag kan inte ändra bländaren till lägre en 3.5 även om jag ändrar slutar tiden, vet du varför?
Jätte tacksam för svar!

Svar: Hej Johanna! Vilken bländare du kan ha beror inte alls på kameran, utan på objektivet. Jag antar att du har ett standard 18-55mm objektiv, det går inte att ha större bländare än 3.5. Då får du köpa ett nytt objektiv, kram!
Matilda

2013-06-24 @ 19:03:34
URL: http://johannas.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0