Fototips

Man behöver absolut ingen fotostudio för att ta bra bilder med enfärgad bakgrund och bra ljus, hemmagjort är bra! Jag har tillexempel fått en del frågor på hur jag tog de här bilderna i inlägget nedan. Så här kommer en liten förklaring på hur jag tar mina ljusa bilder med vit bakgrund :D

Jag slänger ner täcket och kuddarna från sängen ner på golvet. Sen står jag framför den vita väggen mittemot stativet och tar korten med hjälp av en fjärrutlösare. Självklart ska kameran sitta på stativet också men jag tog de här korten med den så det var lite svårt att få med kameran på bild ;) 
 Ljuset får jag med hjälp av tre stora fönster jag har på andra sidan av mitt rum. Jag använder alltså inte några blixtar eller så. 
 
Jag använder nästan jämt mitt objektiv Canon EF 50 F1,8, vilket gör att bilderna blir ännu ljusare när bländaren är så stor som möjligt. Sen brukar jag dessutom alltid göra bilderna extra ljusa vid redigeringen. 
Var försiktig med att höja ISO:n för mycket om du är missnöjd med ljuset, för då blir bilderna bara brusiga och fula. Då är det bättre att vänta tills det blir bra dagsljus istället :D
 
Bilder tagna på det här sättet: 
(På den nedersta bilden använde jag dock min externa blixt också)
Hoppas ni förstår, annars får ni fråga :D

Kommentarer
Postat av: Pouline

så snygg dipdye!! x

2012-09-23 @ 01:58:34
URL: http://poulines.se
Postat av: anonym

Hur får du den effekten som på den översta bilden när du står upp med huvudet lutat uppåt. Det är väl inte bara ljuset ?

Tacksam för svar!

2012-11-30 @ 14:41:50
Postat av: Ann

Hej jag undrar hur du fångar när du kastar med håret?
Jätte fin blogg

2013-09-02 @ 09:33:59
Postat av: Ann

Hej jag undrar hur du fångar när du kastar med håret?
Jätte fin blogg

2013-09-02 @ 10:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0